Friday, November 9, 2018

GASTRIK PUNYA PASAL MELAYANG 5K, MUJUR ADA MED CARD



Ini cerita lepas raya haritu, kes seorang wanita yang mengalami gastrik dan dimasukkan ke hospital untuk rawatan segera.

Anda tahu tak berapa kos rawatan beliau? RM5.6k.. Haa terkejut tak? Tapi dia tak keluar satu sen pun untuk bayar caj tersebut sebab dia ada MEDICAL CARD.

Ok, berbalik kepada gastrik. Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah satu penyakit keradangan pada dinding/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif.

Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ULSER PERUT.

Ulser perut adalah paling bahaya jika tidak mendapatkan rawatan segera, kerana luka sedia ada pada dinding perut boleh menjadi bertambah teruk.


GASTRITIS TERBAHAGI KEPADA DUA:

1. Akut

Keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.

2.Kronik

Terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.


Kita tak tahu apa penyakit bakal menyerang kita, mujurlah akak ini mempunyai bantuan MED CARD untuk menanggung kos rawatan beliau. 5k kot mana nak korek time2 tu, nak2 lepas raya banyak duit dah melabur.

Itulah pentingnya MEDICAL CARD perlu ada sepanjang masa dengan kita.


Like page kami untuk follow lagi posting menarik!

https://www.facebook.com/infosihatCEO/

No comments:

Post a Comment